Augustus 2015 – een nieuw seizoen, nieuwe doelen

Ok, eerlijk toegegeven, het afgelopen jaar was op het gebied van hardlopen niet helemaal wat ik vooraf had gehoopt.

Mijn “hardloopjaar” start de laatste jaren in augustus en eindigt begin juli met de Al Andalus Ultratrail (AAUT).

Vorig jaar besloot ik om de eerste maanden rustig op te bouwen, wat aan mijn snelheid te werken, en op het moment dat die weer enigszins goed zou zijn, de kilometers weer op te voeren.

Dit ging tussen september en december eigenlijk heel goed. Ik kroop steeds dichter naar een tijd van 40 minuten voor een 10km wedstrijd toe, en was er van overtuigd dat ik die “magische” grens eind december, tijdens de Brink tot Brink loop, zou kunnen doorbreken.

Echter daar ging het voor het eerst mis. 2 weken voor de loop liep ik een dikke keelontsteking op, die wel zo heftig was, dat ik nauwelijks kon praten. Dag wedstrijd!

Vanaf dat moment liep ik steeds een beetje achter de feiten (ofwel, mijn planning) aan. Hoewel de trainingen helemaal niet slecht gingen, was het allemaal net een beetje minder dan ik had gehoopt.

Uiteindelijk resulteerde dit in een niet al te best gelopen AAUT in juli. Ook mijn zwakke linkerenkel was na deze trail helemaal aan gort, tijd dus voor een periode van rust en herstel.

Nu (begin augustus) heb ik een kleine maand rustig aan gedaan, met gemiddeld nog geen 30km per week lopen. Daarnaast heb ik dan wel weer wat andere sporten opgepakt. Zo heb ik gemiddeld 3x per week een RPM les gevolgd, een paar krachttrainingen gedaan, en geprobeerd de buikspieren wat sterker te maken.

Het resultaat hiervan is veelbelovend. Momenteel voel ik me weer lekker fit, uitgerust, en ik krijg weer zin om wat langer te gaan lopen. Het enige wat nog niet helemaal goed is, is de linkerenkel. Dat wordt dus nog wel even rustig opbouwen, niet teveel snelheidstrainingen, en regelmatig rust geven.

Wat zijn dan de plannen voor het komende jaar….

Heel globaal moet het er als volgt uit gaan zien:

– Eerst wil ik proberen mijn basissnelheid wat hoger te maken door niet te veel lange afstanden te lopen, korte (5-10km) wedstrijdjes te pakken, en (zodra de enkel dit toelaat) veel snelheidstrainingen te pakken.

– Als de basissnelheid weer op peil is (hopelijk zal dit zo rond november-december zijn), langzamerhand de afstanden weer wat langer maken, en ook het aantal kilometers per week weer op te schroeven.

– Vanaf februari-maart volgend jaar de omslag weer maken naar de echt lange afstanden, en zo proberen rond april-mei een aantal trails te lopen van rond de 50km, waardoor in juli de AAUT weer ouderwets goed moet gaan.

Via deze site wil ik je dan op de hoogte houden van de resultaten, en de ups en downs van een nieuw seizoen met je delen.

Veel plezier met het lezen van de trainingen, wedstrijdverslagen, resultaten, foto’s en andere dingen die het komende jaar op mijn pad komen!

Enjoy 🙂

Arend

schoen

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *